I Edycja Konkursu o Puchar Pytii rozstrzygnięta
Na posiedzeniu w dniu 2 czerwca 2015 roku na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego Kapituła rozstrzygnęła I Edycję Konkursu o Puchar Pytii, organizowanego przez Centrum Badań Ilościowych nad Polityką UJ.
W konkursie kapituła uwzględniła jedynie publikowane sondaże przeprowadzone w ciągu miesiąca przed pierwszą turą wyborów Prezydenta RP, która miała miejsce 10 maja 2015 roku oraz w okresie między pierwszą i drugą turą wyborów, a więc sondaże siedmiu ośrodków: CBOS, Estymator, GfK Polonia, IBRIS, Millward Brown, PP/ROBOP i TNS Polska. Dla każdego ośrodka, który przeprowadził w rzeczonym okresie więcej niż jedno badanie opinii, uwzględniono jedynie ostatni sondaż przed każdą turą. Dla każdego rozpatrywanego sondażu Kapituła uwzględniła wyłącznie wyniki w formie publikowanej, przy czym w przypadku, gdy różne źródła podawały wyniki tego samego sondażu z różną precyzją, uwzględniono najbardziej dokładne źródło. Przed porównaniem wyniki zostały znormalizowane tak, aby rezultaty wszystkich kandydatów sumowały się do 100%. Dla porównania w załączonych tabelach zamieszczono też wyniki sondaży exit poll i late poll. Sondaże te nie były jednak brane pod uwagę przy przyznawaniu nagrody.
Sondaże przed każdą turą z osobna zostały porównane przy użyciu czterech metryk – patrz M. M. Deza, E. Deza, Encyclopedia of Distances, Springer 2014, rozdz. 14. Jako podstawową wielkość opisującą dokładność poszczególnego sondażu przyjęto kąt statystyczny DSTAT pomiędzy danymi sondażu a wynikami wyborów. Kąt DSTAT zdefiniowany jest (Bhattacharyya 1943) jako arcus cosinus współczynnika Bhattacharyi. Dodatkowo analizowano odległość miejską L1 (definiowaną jako suma modułów błędów), odległość euklidesową L2 (definiowaną jako pierwiastek z sumy kwadratów błędów), odległość Czebyszowa L∞ (definiowaną jako maksimum z modułów błędów). Ponadto uwzględniono również błąd różnicy między dwoma pierwszymi kandydatami D12. Można zauważyć, że w przypadku II tury wyborów, w której startuje jedynie dwóch kandydatów, rozpatrywane metryki są porządkowo równoważne, a zatem muszą generować tę samą kolejność wśród uczestników konkursu.
Zważywszy na fakt, iż żaden sondaż przed pierwszą turą wyborów nie przewidział prawidłowo kolejności pierwszych dwóch kandydatów, Kapituła postanowiła nie przyznać Złotego Pucharu Pytii za najlepszy sondaż przed pierwszą turą wyborów. Natomiast Kapituła przyznała Miedziany Puchar Pytii firmie IBRIS, której sondaż z 8.05.2015 był najtrafniejszy według wszystkich rozpatrywanych metryk.
Złoty Puchar Pytii za najlepszy sondaż przed drugą turą wyborów Kapituła przyznała firmie PP/ROBOP, której sondaż z dni 18-20.05 był najbliższy oficjalnym wynikom wyborów ogłoszonym przez Państwową Komisję Wyborczą. Dodatkowo Kapituła postanowiła przyznać wyróżnienia firmom CBOS i Millward Brown, których sondaże, odpowiednio z 14-20.05 i 22.05, trafnie przewidziały kolejność kandydatów.
Tabela 1. Ostatnie sondaże opublikowane przed wyborami prezydenckimi 2015
Wyniki sondaży (po jednym ostatnim dla każdego ośrodka) przeskalowanych tak, by głosy na poszczególnych kandydatów sumowały się do 100% (zaokrąglone do 0,1%)
- I tura wyborów prezydenckich – 10 maja 2015:
GfK Polonia |
CBOS |
PP/ROBOP |
Millward Brown |
TNS Polska |
Estymator |
IBRIS |
Exit poll |
Late poll |
Wybory |
|
Data przeprowadzenia |
9-12.04 |
16-22.04 |
27.04-3.05 |
6-7.05 |
6-7.05 |
6-7.05 |
8.05 |
10.05 |
10.05 |
10.05 |
Liczebność próby |
1020 |
1027 |
6000 |
3016 |
1000 |
1293 |
1100 |
|||
Andrzej Duda |
29,6% |
29,9% |
31,1% |
28,7% |
31,0% |
29,0% |
30,6% |
34,8% |
34,5% |
34,76% |
Bronisław Komorowski |
50,6% |
49,4% |
39,3% |
41,5% |
40,2% |
40,0% |
39,3% |
32,2% |
33,1% |
33,77% |
Paweł Kukiz |
4,9% |
8,0% |
12,2% |
13,8% |
17,2% |
16,0% |
19,3% |
20,3% |
20,5% |
20,80% |
Janusz Korwin-Mikke |
3,7% |
4,6% |
5,1% |
5,3% |
3,4% |
4,0% |
3,4% |
4,4% |
3,5% |
3,26% |
Magdalena Ogórek |
6,2% |
4,6% |
4,3% |
4,3% |
3,4% |
3,0% |
2,5% |
2,4% |
2,4% |
2,38% |
Adam Jarubas |
2,5% |
2,3% |
3,9% |
2,1% |
2,3% |
4,0% |
1,6% |
1,6% |
1,6% |
1,60% |
Janusz Palikot |
1,2% |
1,1% |
1,9% |
3,2% |
1,1% |
2,0% |
1,3% |
1,5% |
1,6% |
1,42% |
Grzegorz Braun |
0,5% |
0,0% |
1,3% |
1,1% |
1,1% |
1,0% |
0,9% |
1,1% |
1,1% |
0,83% |
Marian Kowalski |
0,5% |
0,0% |
0,6% |
0,0% |
0,0% |
1,0% |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
0,52% |
Jacek Wilk |
0,2% |
0,0% |
0,2% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,4% |
0,6% |
0,6% |
0,46% |
Paweł Tanajno |
0,0% |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,3% |
0,3% |
0,20% |
Razem |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,00% |
100,0% |
100,00% |
- II tura wyborów prezydenckich – 24 maja 2015:
CBOS |
PP/ROBOP |
Estymator |
TNS Polska |
Millward Brown |
IBRiS |
Exit poll |
Late poll |
Wybory |
|
Data przeprowadzenia |
14-20.05 |
18-20.05 |
21.05 |
21.05 |
22.05 |
22.05 |
24.05 |
24.05 |
24.05 |
Liczebność próby |
1048 |
6000 |
1341 |
1000 |
2500 |
1100 |
|||
Andrzej Duda |
52,2% |
51,0% |
49,5% |
48,9% |
50,3% |
49,6% |
53% |
52% |
51,55% |
Bronisław Komorowski |
47,8% |
49,0% |
50,5% |
51,1% |
49,7% |
50,4% |
47% |
48% |
48,45% |
Razem |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100% |
100% |
100,00% |
Wyniki konkursu – I tura wyborów prezydenckich – 10 maja 2015
Lp |
Sondaż |
Data sondażu |
Liczebność próby |
D_stat = kąt statystyczny |
L_1 = suma modułów błędów |
L_2 = pierwiastek z sumy kwadratów błędów |
L_infty = maksimum z modułów błędów |
D_12 = błąd różnicy pomiędzy dwoma pierwszymi kandydatami |
Wybory |
10.05 |
0,0000 |
0,0000 |
0,0000 |
0,0000 |
0,0000 |
||
Late poll |
10.05 |
0,0288 |
0,0246 |
0,0094 |
0,0067 |
0,0041 |
||
Exit poll |
10.05 |
0,0420 |
0,0414 |
0,0205 |
0,0157 |
0,0161 |
||
1 |
IBRIS |
8.05 |
1100 |
0,0772 |
0,1203 |
0,0707 |
0,0552 |
0,0965 |
2 |
TNS Polska |
6-7.05 |
1000 |
0,1394 |
0,1747 |
0,0840 |
0,0646 |
0,1019 |
3 |
Estymator |
6-7.05 |
1293 |
0,1501 |
0,2244 |
0,1013 |
0,0623 |
0,1199 |
4 |
PP/ROBOP |
27.04-3.05 |
6000 |
0,1615 |
0,2524 |
0,1144 |
0,0860 |
0,0919 |
5 |
Millward Brown |
6-7.05 |
3016 |
0,1874 |
0,2837 |
0,1250 |
0,0772 |
0,1376 |
6 |
CBOS |
16-22.04 |
1027 |
0,2693 |
0,3982 |
0,2098 |
0,1566 |
0,2053 |
7 |
GfK Polonia |
9-12.04 |
1020 |
0,2952 |
0,4391 |
0,2403 |
0,1685 |
0,2198 |
Wyniki konkursu – II tura wyborów prezydenckich – 24 maja 2015
Lp |
Sondaż |
Data sondażu |
Liczebność próby |
D_stat = kąt statystyczny |
L_1 = suma modułów błędów |
L_2 = pierwiastek z sumy kwadratów błędów |
L_infty = maksimum z modułów błędów |
D_12 = błąd różnicy pomiędzy dwoma pierwszymi kandydatami |
Wybory |
24.05 |
0,0000 |
0,0000 |
0,0000 |
0,0000 |
0,0000 |
||
Late poll |
24.05 |
0,0045 |
0,0090 |
0,0064 |
0,0045 |
0,0090 |
||
1 |
PP/ROBOP |
18-20.05 |
6000 |
0,0055 |
0,0110 |
0,0078 |
0,0055 |
0,0110 |
2 |
CBOS |
14-20.05 |
1048 |
0,0062 |
0,0125 |
0,0088 |
0,0062 |
0,0125 |
3 |
Millward Brown |
22.05 |
2500 |
0,0128 |
0,0255 |
0,0180 |
0,0128 |
0,0255 |
Exit poll |
24.05 |
0,0145 |
0,0290 |
0,0205 |
0,0145 |
0,0290 |
||
4 |
IBRiS |
22.05 |
1100 |
0,0193 |
0,0386 |
0,0273 |
0,0193 |
0,0386 |
5 |
Estymator |
21.05 |
1341 |
0,0205 |
0,0410 |
0,0290 |
0,0205 |
0,0410 |
6 |
TNS Polska |
21.05 |
1000 |
0,0269 |
0,0537 |
0,0380 |
0,0269 |
0,0537 |
Published by: Dariusz Stolicki