Grant NCN OPUS dla zespołu Pawła Laidlera
Zespół kierowany przez Pawła Laidlera z Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ otrzymał w konkursie OPUS Narodowego Centrum Nauki grant na projekt Konstytucjonalizacja polityki jako narzędzie kontroli i równowagi w ujęciu porównawczym, który będzie realizowany w Centrum Badań Ilościowych nad Polityką. W skład zespołu wchodzą również Łukasz Jakubiak, Jacek Sokołowski i Dariusz Stolicki (wszyscy z WSMiP UJ). Jest to już czwarty grant NCN realizowany w CBIP.
Opis projektu
Projekt analizuje proces kształtowania treści norm prawnych w relacji pomiędzy aktorami politycznymi a organami zaliczanymi tradycyjnie do władzy sądowniczej lub realizującymi podobne funkcje. Współczesną demokrację liberalną na przełomie XX i XXI wieku cechuje szereg zjawisk nadających procesowi tworzenia prawa nową dynamikę. Należą tu nie tylko gwałtowny wzrost liczby regulacji i stopnia ich skomplikowania, ale również wielowymiarowy proces zarówno ich tworzenia jak i ich interpretowania przez organy stosujące prawo. Ten ostatni nierzadko wpływa na treść normy, niekiedy w sposób który można uznać za stający w sprzeczności z oryginalnym celem regulacji jaki przyświecał inicjującym ją podmiotom politycznym. Jest to szczególnie istotne w obszarze prawa konstytucyjnego, gdzie treść norm wyznacza podstawowe reguły gry politycznej i ogranicza swobodę demokratycznie wybranych aktorów politycznych w zakresie kształtowania polityki publicznej.
Dotychczasowe badania tego obszaru skupiały się na dwóch zjawiskach: rola sądów w kształtowaniu środowiska politycznego oraz rozstrzyganiu sporów politycznych poprzez interpretację konstytucji analizowana jest w ramach zjawiska judykalizacji polityki, zaś wzajemne zależności pomiędzy sądami konstytucyjnymi a aktorami politycznymi (w których obie strony próbują wpłynąć na znaczenie reguł konstytucyjnych i ich interpretację) – w ramach zjawiska polityki konstytucyjnej. Proponowany projekt bazuje na zmodyfikowanej siatce pojęciowej, podejmując próbę badania konstytucjonalizacji polityki. Pod tym określeniem rozumiemy całokształt sytuacji, w których dochodzi do sporu o kierunek polityki publicznej przy czym spór ten prowadzony jest za pomocą odwołania do argumentu sprzeczności danej polityki (lub wyrażających ją aktów) z konstytucją. Szczególną rolę odgrywają tu sytuacje, w których argument konstytucyjności podnoszony jest przez organy lub gremia mające:
- formalną kompetencję do dokonywania wiążącej wykładni zasad ustrojowych,
- nieformalny, ale uznawany przez aktorów politycznych autorytet, pozwalający im de facto narzucać swoją interpretację norm konstytucyjnych.
W tych bowiem przypadkach, podmiot władny wiążąco (formalnie lub nieformalnie) nadać nową treść normie konstytucyjnej poprzez jej wykładnię, czyni to bezpośrednio w kontekście skutków dla zamierzonej polityki publicznej. Podmioty te, dla podkreślenia ich szczególnej roli określamy jako interpretatorów konstytucji. Stają się oni nolens volens uczestnikami procesu politycznego, w dodatku dysponującymi – w warunkach respektowania zasad państwa prawa – bezwzględną przewagą nad typowymi aktorami politycznymi. W tym kontekście, projekt poszukuje odpowiedzi na następujące pytania:
- Jaki jest wpływ interpretatorów konstytucji na kierunki polityki publicznej w badanych krajach?
- Od jakich czynników zależy skala tego udziału (umocowanie instytucjonalne, sposób działania, nieformalne źródła autorytetu)?
- Jakie czynniki wpływają na decyzje interpretatorów?
- Jakie są sposoby przeciwdziałania lub równoważenia instytucjonalnej przewagi interpretatorów przez aktorów sticte politycznych, a w szczególności, czy istnieje swego rodzaju „stan równowagi”, w którym politycy i gremia prawnicze dysponujące władzą wykładni konstytucji zgadzają się co do swobody i skali udziału obu stron w tworzeniu polityki publicznej?
Zamierzonym rezultatem projektu jest porównawczy opis zjawiska konstytucjonalizacji polityki w czterech krajach, reprezentujących różne systemy prawne, tradycje ustrojowe, systemy rządów i kultury polityczne. Wszystkie te kraje – Stany Zjednoczone, Francja, Niemcy, Polska – pomimo systemowych różnic zaliczane są do demokracji liberalnych, respektujących zasadę rządów prawa. Jednocześnie, każdy z nich urzeczywistnia tę zasadę poprzez inny zestaw rozwiązań instytucjonalnych (rozproszona kontrola sędziowska, umocowany ustrojowo mieszany organ polityczno-sądowy, umocowany ustrojowo trybunał konstytucyjny). W ramach prowadzonych badań poszukujemy odpowiedzi na pytanie, czy ta odmienność instytucjonalna prowadzi też do odmienności funkcjonalnej, tj. czy zakres ingerencji elit prawniczych w treść polityki publicznej jest w analizowanych systemach różny czy porównywalny, a także – czy istnieją porównywalne mechanizmy osiągania stanu równowagi pomiędzy organami trzeciej władzy a aktorami politycznymi. W tym ostatnim aspekcie rezultaty projektu przyczynić mają się również do wyjaśnienia przyczyn i przebiegu kryzysu konstytucyjnego, z jakim mamy do czynienia w Polsce po 2015 r.
Published by: Dariusz Stolicki